Platforma Respect pentru Drepturi și Libertăți, Coaliția anti-discriminare și societatea civilă solicită numirea domnului Peter Eckstein-Kovacs ca Avocat al Poporului

0
95

Pe data de 6 mai 2019 a expirat mandatului actualului Avocat al Poporului, domnul Victor Ciorbea. Până la această dată, Parlamentul nu a demarat încă procedura pentru numirea unei noi persoane în această funcție. Avocatul Poporului este o instituție cheie, care trebuie să aibă un rol activ în apărarea permanentă a drepturilor fundamentale ale cetățenilor, împotriva unor potențiale abuzuri ale tuturor puterilor în stat. Avocatul Poporului trebuie să promoveze neîncetat educația pentru drepturile omului, informarea cetățenilor cu privire la acestea. Nu în ultimul rând, persoana care ocupă această poziție trebuie ea însăși să fie integră și să aibă incontestabile competențe juridice.

Experiența ultimilor ani a arătat cum un Avocat al Poporului slab, care nu-și asumă obligațiile legale, devine complicele perfect care ajută o putere politică abuzivă să distrugă democrația prin ordonanță de urgență. Acest lucru este posibil, pentru că în România Avocatul Poporului este singura instituție care poate contesta la Curtea Constituțională o ordonanță de urgență imediat ce a fost dată și înainte de a intra în vigoare înainte ca aceasta să producă efecte ireparabile. În ultimii ani, în mod repetat, Avocatul Poporului a eșuat în exercitarea obligației sale de sesizare a Curții Constituționale pe teme ce țineau de drepturile persoanelor cu dizabilități, drepturi sociale și economice, acces la justiție, drepturi electorale.

În țările europene Avocatul Poporului (Ombudsman) este o instituție independentă, care apără în mod real drepturile omului și statul de drept, chiar dacă aceasta înseamnă să intre în conflict cu puterea Executivă, atunci când aceasta deraiază de la parcursul democratic. În Polonia, de exemplu, Avocatul Poporului a ținut piept atacului sistematic la adresa independenței justiției dat de coaliția de guvernare.

În România, Avocatul Poporului a rămas o instituție de fațadă, o sinecură pentru apropiații partidului de guvernare, a căror singură grijă a fost să se supună și să servească interesele celui care deține puterea. De aceea, în toate rapoartele și evaluările la nivel european, diagnosticul pus Avocatului Poporului din România este de instituție care nu îndeplinește criteriile internaționale de recunoaștere a instituțiilor naționale cu rol în protecția și promovarea drepturilor omului (statut C – non-compliance). Avocatul Poporului din România este una din puținele instituții de acest gen din UE care nu este acreditată conform Principiilor de la Paris ale ONU privind instituțiile naționale cu rol în protecţia drepturilor omului. A existat o tentativă de acreditare, dar s-a soldat cu un eșec, așa cum eșuează Avocatul Poporului constant în îndeplinirea obligațiilor sale legale de apărare a drepturilor omului și a statului de drept. Deși are un buget semnificativ (în 2018 de exemplu bugetul alocat a a fost de aproape 20 de milioane de lei) și un aparat uman impresionant cu 14 birouri teritoriale, instituția nu reușește să-și îndeplinească mandatul și să respecte condițiile strict necesare: independență, neutralitate, eficiență.

Responsabilitatea pentru această situație revine clasei politice, care fie nu a dorit să dea Avocatului Poporului anvergura și puterea care i se cuvin, pentru a-și îndeplini rolul de cenzor al puterii abuzive, fie nu a înțeles cât de importantă este această instituție.

Această situație trebuie să înceteze! Avocatul Poporului nu trebuie să fie o marionetă în jocul de putere al niciunui partid politic, ci trebuie să reprezinte interesele cetățenilor și să contribuie la funcționarea statului de drept și la mecanismele acestuia de verificare și control la adresa actorilor politici. Una din lecțiile învățate pe fondul derapajelor antidemocratice din ultimii ani este necesitatea vitală de a ne consolida instituțiile independente care au puterea să reacționeze rapid și eficient în cazul abuzurilor actorilor politici. Nimic nu se răspândește în societate mai rapid ca abuzul. Pentru aceasta, primul pas este numirea în funcția de Avocat al Poporului a unui om integru, profesionist, cu o bună înțelegere atât a problematicii drepturilor omului, cât și a arhitecturii instituționale și politice din România.

În aceste condiții, “Respect. Platforma pentru Drepturi și Libertăți”, împreună cu alte organizații din societatea civilă, solicită partidelor politice să-l susțină pentru funcția de Avocat al Poporului pe dl. Eckstein-Kovacs, deoarece are profilul moral și profesional care să garanteze exercitarea atribuțiilor de Avocat al Poporului în sensul întăririi respectării drepturilor și libertăților fundamentale prevăzute în Constituția României.

Patru partide parlamentare – USR, PNL, PMP și UDMR – deja au luat poziție publică în acest sens și au anunțat că susțin numirea dlui Peter Eckstein-Kovacs pentru această funcție. Atitudinea lor este de apreciat, însă este nevoie de mai mult decât atât pentru a se produce ruperea de trecut. Este nevoie de o majoritate la vot în Parlament. Altfel, Avocatul Poporului va rămâne un facilitator al încălcării drepturilor omului și al puterii politice, când aceasta vrea să distrugă statul de drept.

După alegerile din 26 mai, dincolo de opțiunile politice, mesajul alegătorilor a fost clar: românii vor o democrație de tip occidental, cu un stat de drept apt să funcționeze în Europa. Calculele politice meschine sunt contrare spiritului care vibrează în acest moment în societatea românească, obosită de atacurile constante la adresa democrației. Oamenii s-au săturat să lupte singuri, în stradă, și au nevoie de instituții care să-i apere, așa cum se întâmplă în Europa.

De aceea, facem apel la toate partidele parlamentare – inclusiv PSD, ALDE și grupul minorităților naționale – să îl susțină pe dl. Peter Eckstein-Kovacs pentru funcția de Avocatul Poporului și să urgenteze procedurile de numire în funcție.

E timpul ca România să aibă un Avocat al Poporului de nivel european! E timpul ca Avocatul Poporului din România să fie un reprezentant al societății civile și nu un reprezentant al politicienilor!

Semnatari

“Respect. Platforma pentru Drepturi și Libertăți”

Coaliția Anti-discriminare și

1. Agenția de Dezvoltare Comunitară Împreună
2. Asociatia RHRN – Romanian Harm Reduction Network
3. ARAS – Asociația Română Anti-SIDA
4. ARAS București
5. Asociația ACCEPT
6. Asociatia ActiveWatch
7. Asociația Aradul Civic
8. Asociația CIVICA Iași
9. Asociația Declic
10. Asociația Pro Democrația
11. Centrul pentru Inovare Publică
12. Centrul Parteneriat pentru Egalitate
13. Centrul FILIA
14. Centrul pentru Resurse Civice
15. CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
16. Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD)
17. ECPI- Centrul Euroregional pentru Inițiative Publice
18. Expert Forum (EFOR)
19. Freedom House, Romania
20. Geeks for Democracy
21. Institutul pentru Politici Publice
22. Liga Pro-Europa
23. Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
24. Asociația MozaiQ LGBT
25. Asociația pentru Dialog Intercultural
26. Asociația Necuvinte
27. A.R.C.E.N.
28. Vocea Copiilor Abandonați
29. Fundația ”Alături de Voi” România
30. Asociația PRIDE România
31. Asociația Transcena
32. Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România – OPTAR
33. Fundația Proiectul de Educație Civică și Dezvoltare Academică (ECDA)
34. ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România
35. Asociația M.A.M.E.
36. Romanian Youth Movement for Democracy
37. Asociația Orientat
38. Asociația Create Yourself
39. Centrul pentru Legislație Nonprofit
40. Autism România – Asociația Părinților Copiilor cu Autism
41. Fundația ICAR
42. Asociația Autism Baia Mare
43. Centrul Rromilor „Amare Rromentza”
44. Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca
45. FUNDATIA SF. DIMITRIE
46. Agent Green
47. Federația Dizabnet – Rețeaua prestatorilor de servicii pentru persoane cu dizabilități
48. Fundația de Abilitare Speranța
49. Asociația Interetnică Dumitrița (AID)
50. Funky Citizens
51. Asociația GRADO – Grupul Român pentru Apărarea Drepturilor Omului
52. Asociația Română de Cancere Rare
53. Asociația Autism Europa
54. Centrul de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO)
55. Asociația MetruCub – resurse pentru cultură
56. Societatea Academică din România
57. Asociația Young Initiative
58. Asociația A.R.T. Fusion
59. Asociația Romano ButiQ
60. Tineri pentru Tineri
61. Centrul pentru Jurnalism Independent
62. Asociația Phoenix-Speranța
63. Societatea pentru Analize Feministe AnA
64. Asociația Front
65. Asociația Mereu pentru Europa
66. Asociația Kinaesthetics România
67. Fundația Serendinno
68. Asociația Împreună pentru Dezvoltarea Comunității – AIDC
69. Fundația pentru Calitatea Vieții
70. Asociația Sprijinirea Integrării Sociale (ASIS)
71. Asociația Rază de soare
72. Asociația Română pentru Promovarea Sănătății
73. Asociația Climb Again
74. Fundația Progress Bistrița
75. Asociația Fluens
76. Fundația Transilvana Alpha
77. Asociația DEIS
78. Asociația Stea
79. Fundația Corona
80. Fundația Civitas pentru Societatea Civilă
81. Centrul de Studii Internaționale
82. Asociația Hans Spalinger Cluj
83. Asociația Grădina de Plante Medicinale din Ardeal
84. Asociația Mâini Întinse
85. Academia de Advocacy
86. Fundația Lokodi Ifjusagi Alapitvany – LIA
87. Asociația Solidaritatea pentru Libertatea de Conștiință
88. Fundația Mâini Dibace
89. Fundația Orban
90. Federația ONPHR
91. Asociația SUPER TINERI (ASIRYS)
92. A4ACTION – Asociația pentru Inițiative și Dezvoltare Continuă
93. Asociația Techsoup
94. Go Free – Asociația pentru Sprijinirea Societății Civile
95. Centrul de Analiză și Inovare Economico-Socială
96. Asociația Există o Șansă
97. Fundația Noi Orizonturi
98. Caritas Alba Iulia
99. MCA România
100. Asociația Miliția Spirituală
101. Asociația Viitorul Tinerilor
102. Asociația pentru Tranziție Urbană